pondelok 25. mája 2009

Uvadzanie do tranzu...

Dedinka Lagadas sa nachadza cca 20km severovychodne od Thessalonik. Je to proste mestecko s malym namestim, jednou hlavnou ulicou, lunaparkom a 3 kostolikmi... ale pre ortodoxnych Grekov ma velky vyznam. Podobnych miest je len niekolko a su roztrusene po celej krajine...
Je stvrtok vecer, 21.maj, sviatok sv.Konstantina a jeho matky Heleny - tej, co z Jeruzaleme doniesla drevo z Kristovho kriza a presvedcila svojho syna, aby bol progresivny, zanechal polyteizmus a switchol na krestanstvo...
Tu v Grecku vsak rimsky katolicizmus straca na dolezitosti, nabozenske praktiky su velmi odlisne: kostoly su presiaknute vonou kadidla a prezdobene ikonami... a prave tie hraju hlavnu rolu!
Takzee, kde bolo tam bolo, pred mnohymi rokmi horel kostol sv.Konstantina a Heleny a ludia v panike bezali dnu, aby zachranili ikony:) a zistili nevidane neslychane, ze sa ich plamene ohna vobec nedotkli... odvtedy si v tento den stavaju vatry a pri rytmickej hudbe sa uvadzaju do tranzu, v ktorom potom, objimajuc starodavne ikony, tancuju a kracaju po zeravych uhlikoch a to (az na male vynimky) bez popalenin... Prisla som, videla som, vyfotila som... a nie, neskusala som:)!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára