sobota 9. mája 2009

Najvacsie skvosty Makedonie

Vylet do Verginy a Edessy organizovala Skola novogrectiny specialne pre Erasmakov a studentov jazykovych kurzov...

Jar v Grecku pominula, zacalo leto! Hlasili na dnes 30´C, tak sme si privstali a tesili sa na rannu prechadzku po paralii az na kampus, pred filozoficku fakultu...

Netusili sme, ze danych 40minut stravime uplne inak = zaseknute vo vytahu! Opat sa mi potvrdilo, ze kazdy odchod na vylet musi nieco skomplikovat - 8:15 sme pristupili k 2babam, spolu 4 v malej kabinke, kontrolka pretazenia nezasvietila, vytah sa pohol o 10cm a zasekol sa, olovena poistka zapadla a dvere sa nedali vyvalit (fakt som sa snazila, zvoncek sice zvonil, ale trvalo chvilu, nez sme ludi zobudili ... to uz sme citili nedostatok kysliku, jedna z nas zacala mat silnejuce prejavy klaustrofobie, druhej prislo pri pohlade na nu tiez zle, tretia volala nech nas cakaju a ja som vysvetlovala chalanovi, co prvy prisiel k vytahu, nech tam nestoji a robi nieco... ten sa s nami snazil nadvazovat relaxacnu konverzaciu typu „kto ste? povedzte mi vase mena! upokojte sa! nebojte sa! som tu s vami.“ (co adrenalin este viac zvysovalo)... nakoniec mi Ida podala mobil a na cisle 112 som nam „objednala“ vyprostovakov... prisli do 10min a samotne otvorenie dveri bolo otazkou par sekund...
Vzali sme si taxik a boli na mieste presne vcas 

Vergina, kedysi Aigai, bola prvym hlavnym mestom Makedonie. Pri vykopavkach v roku 1977 tu archeolog prof. Manolis Andronikos odkryl vchod do hrobky. Vnutri bola medzi kostami odhalena lepka s poskodenou ocnou jamkou, co napovedalo, ze patrila kralovi Filipovi II. Makedonskemu. Jeho ostatky boli ulozene v uzasnej zlatej pohrebnej schranke, zdobenej symbolom Makedoncov – slnkom so 16 lucmi. V hrobkach sa dochovalo tiez mnoho predmetov, ktore mali krala a jeho vnuka Alexandra IV. (syna Alexandra Velkeho a Roxany) sprevadzat posmrtnym zivotom: zlate koruny (najprepracovanejsie dochovane anticke sperky), strieborne nadoby (akoby vcera vyrobene:), zbrane a vystroj, misy na umyvanie, hracky, saty, jedlo,... tieto poklady su po Schliemannovych objavoch v Mykenach pokladane za 2.najvyznamnejsie v Grecku.

Edessa je oblubenym letoviskom s parkom, zahradami a mnohymi vodopadmi, rutiacimi sa z mesta dolu do udolia. Najvacsi z nich, 24metrov vysoky Karanos, mozno obdivovat z viacerych teras a da sa prejst aj za valiacu sa vodu. Iked najlepsie bolo dat si odzadu oslahat chrbat  len pozor na bahno a klzke schody...

A foto tradicne neskor...

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára