utorok 21. apríla 2009

Istanbul

Po 2-tyzdnovej pauze sa vraciam k pisaniu o mojich cestach, zazitkoch, pocitoch... zatial stale mimo Thessalonik, dokonca mimo Grecka...
som totiz prvy den v tureckej metropole Istanbul!

Odlet bol v pondelok v noci, lietadlo malo 2hodinove meskanie (moja draha letecka spolocnost ma opat nesklamala:), doma som si teda este pripila na stastnu cestu a vyrazila o pol jednej...
prva narazova vlna ma cakala na kontrole batoziny - zhabali mi vsetky kremy a vyhrazali sa, ze aj roztok na sosovky, ale nastasie si nevsimli parfem...
druha prisla po prilete, ked som za taxi platila viac ako bolo dohodnute a bola vobec rada, ze som sa aj s kufrom dostala von a do hostela (no, Turci, stale su rovnaki:)
A potom zacalo svitat, zbavila som sa batoziny a hor sa do mesta...
Ida, Ondro a prebudzajuce sa mesto - uplne som zabudla na fakt, ze som spala len 1,5hodiny!

Na kopci nad mojim hostelom cnie Hagia Sofia a Modra mesita, dalej je more, pristav a mosty s rybarmi, opojny zapach rybaciny, nekonecne rady restauracnych stolov, predavaci praclikov a vtacieho zobu, krdle holubov, zakerne macky, tlste tulave psy... ruch bazaru, ligot sperkov, vona korenin, peciva, sladkosti...

Najlepsie sa to vnima v uliciach mesta, kde sa clovek prediera v zastupe ludi, uhyba sa autam, snazi sa nevytknut si clenok na krivolakej dlazbe...
ja som dnes volila aj ine pohlady:
poprve zhora z Galatskej veze - bolo to neuveritelne, chvilu mi trvalo predychat to mnozstvo minaretov, ako huby po dazdi... no som sa zarazila, ved kebyze som na zapade, boli by to veze s krizami a mozno este viac nahusto, tu ich len vymenil polmesiac... spev muezinov dodava mestu neskutocne caro a makke koberce mesit podlamuju kolena, by som si bola lahla a spala :)
Druhy pohlad bol uz vzdialenejsi, z vyletnej lode na brehy Bosporu, fukal silny vietor a bola mi taka zima, ze som miesto pred kapitanskym mostikom vymenila za turecky caj v krytom podpalubi...

Obed v rybej restike nebol nic moc, zato fastfoodove stanky s ponukou cerstvych ustric, kde vam predavac nakvapka citron a hlcete to pekne nastojaka... namiesto ciganskej tu podavaju grilovane ryby v chlebe s cibulou...
A mesto skryva vela bazarov s vsetkym tovarom od vymyslu sveta... ale naj su single predavaci na uliciach - nekupite strihaciky na nechty? lupy vsetkych velkosti? nespravim vam fotku s mesitou? nechcete sa odvazit na mojej vahe?

Raz darmo, vychod nemoze byt bez davky exotiky!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára